Stage bij Holland America Line

De Leerschool!

Lieve vriendjes en vriendinnetjes,

Alweer een tijdje geleden dat ik wat gepost heb, dus het is weer hoog tijd. Tijd om jullie op de hoogte houden van mijn ondernemingen hier aan boord en wat ik zoal allemaal onderneem. Inmiddels ben ik al ruim 3 maanden aan boord en met nog een korte 6 weken aan boord ben ik al bijna aan het einde van mijn eerste contract. De tijd vliegt hier en ik heb het ontzettend naar mijn zin. Natuurlijk met ups en downs, waarin ik het niet altijd even leuk vind hier, aangezien ik altijd mijn leefomgeving moet delen met 800 anderen. Al met al heb ik goed mijn ritme gevonden en heb ik vanavond besloten om mezelf op te sluiten in mijn hut met een lekker flesje wijn en een serie Bones, onderuit en helemaal niks. Morgenochtend klinkt de wekker vroeg voor een heerlijke General drill die elke 2 weken word gehouden, voor het geval er echt iets gebeurd.

Gelukkig hebben wij een goeie betrouwbare Nederlandse kapitein niet van fikkie steken houd of van vaarroutes afwijkt, dus ik zie weinig risico's.

Inmiddels heb ik in mijn 3 maanden aan boord al veel geleerd, meer dan ik ooit had gedacht. Ik heb inmiddels geleerd 11 uur per dag te lachen, zelfs als een gast begint te schreeuwen om een ondersteboven liggend suikerzakje, glimlach ik, bied ik mijn excuses aan, en zoek naar een oplossing voor deze onmogelijke kwestie. Ik heb geleerd wat te doen in een noodsituatie en ik vind een kind in de gang. Hoe op de engels manier je het snelst een fles witte wijn kan leegdrinken. Te genieten van kleine dingen zoals een mini koelkast. Slapen binnen 2 minuten voor alleen maar 20 minuten en daarna topfit zijn. Ik heb geleerd wakker te worden, douchen, aankleden, makeup en koffie drinken binnen 20 minuten. Ik heb geleerd mijn kamer om te ruimen als inspectie langskomt, die nog beter controleert dan mijn moeder vroeger deed, dus dat is echt serieuze shit. Ik heb geleerd dat het menselijk lichaam 24 uur zonder water kan en 72 uur zonder voedsel op de open zee. Ik weet inmiddels dat er 4 verschillende soorten brandblussers zijn, want nee, niet elk fikkie kan worden geblust met een en dezelfde brandblusser. Ik weet inmiddels dat het schip precies 82.305 ton weegt en 1916 passagiers telt. Ik weet inmiddels dat als ik 11 uur werk, ik gemiddeld 15 kilometer loop per dag. Ik heb inmiddels van een passagier vernomen dat de windmolens zijn uitgevonden door de Japanners en dat de Nederlandse en Duitse taal eigenlijk gewoon precies hetzelfde is in al mijn collagas ogen. Ik heb geleerd dat het woord 'Makkan' het belangrijkste woord is op het schip, dit betekend namelijk etenstijd in Bahasa. Ik heb inmiddels geleerd om te werken met 120 mannen, die zich soms allemaal gedragen als kleine kleutertjes in een groot park en je constant in de gaten moet houden anders rennen ze hard weg. Ik heb inmiddels geleerd dat teamwork op een schip een totaal andere betekenis heeft dan ik ooit dacht dat het betekende. Ik heb inmiddels geleerd dat onboard security niet hier is om te securitien maar gewoon om ons te pesten en te wachten tot ze ons kunnen rapporteren. Ik heb inmiddels geleerd dat je baraccount word afgesloten als je barrekening hoger is als je inkomen. Ik heb inmiddels geleerd dat Hawaii er vanaf het schip er prachtig uitziet. Ik weet inmiddels dat een kind van zes jaar oud, 7 hele kreeften kan opeten. Ik heb geleerd dat geld niet meer kan rollen als je op een schip werkt, het blijft gewoon waar het is, helaas. Ik weet inmiddels dat je deuren en karretjes moet vastbinden, anders klapt het dicht, of rijdt het weg zonder jou. Ik heb inmiddels geleerd dat je 2 x per dag van schoenen moet wisselen, zodat je geen zere voeten krijgt. Ik weet inmiddels dat Walmart alles heeft, en ik ook zo een supermarkt wil in Nederland. Inmiddels weet ik ook wat het is om je mobiele telefoon niet te kunnen gebruiken voor 3 maanden, geen sms, geen bellen, geen FB of twitter.. (zucht) Ook weet ik inmiddels wat het is op om een schip te werken.

Het is fantastisch met af en toe een lastige dag, maar dat hoort erbij!

Ik ben erg blij dat mijn ouders langs zijn geweest om te zien hoe het echt is, en wat het inhoud, omdat het echt uitleggen, eigenlijk niet goed gaat.

Inmiddels bevind ik me onderweg naar Hilo, Hawaii, de 2de port van onze Hawaï cruise. Honolulu is port 3, daar eindelijk tijd om eens flink te shoppen en geld uit te geven! Wish me luck!! ;)

Een dikke kus!

Nadine

Reacties

Reacties

Kimmie

Ojee, ik zie een nieuwe Guess tas in het verschiet! of wordt het misschien toch een niewe zonnenbril, haha. Lekker meid, verwen jezelf maar even! Blij dat het goed gaat met je. Wat een prachtige foto's van jou en je ouders. Je kunt op een van de foto's zo mooi zien dat je papa (je mama natuurlijk ook) zo ontzettend trots op je is!Nog een kleine zes weken zei je..het gaat snel. Erg gezellig om je binnenkort weer te zien!

Heel veel liefs en een dikke zoen,
Kimmie

Petra Anna

Dat laatste gaat goed komen! Mooi dat het allemaal gaat! De tijd gaat echt super snel heb ik wel door! Enjoy!!

Paps

Dag meisje,

Leuk om weer van je te horen en fijn dat je weer zo'n mooi leertraject doorloopt. En ja, zo'n suikerzakje moet natuurlijk gewoon goed liggen.
Je krijgt er in ieder geval weer meer mensenkennis van en de hele dag met een big smile rondlopen staat je prima.
Los van al je leermomenten blijft het natuurlijk ook een topervaring.
Wij hebben enorm van onze reis genoten (voor mij gold dat voor 1 specifieke dag niet) en mams is na bijna 2 weken thuis nog steeds niet echt gewend.
Leuk dat je eindelijk even tijd hebt om Honolulu onveilig te maken en betaal vooral contant! Ik zag dat de creditcard over z'n maximale limiet heen was. Die doet het dit weekend dus even niet.
Hartelijke groeten aan de dames en Oro son en tot de volgende keer.

Liefs
Paps

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!